czwartek, 3 maja 2012

Hamulce tarczowe w rowerze górskim

Każdy szanujący się rowerzysta powinien wiedzieć więcej o hamulcach w swojej maszynie. Artykuł dotyczy typowych i najpopularniejszych jak na dzisiejsze czasy hamulców stosowanych w rowerach górskich tzn. hamulców tarczowych. Ten typ hamulców biorąc pod uwagę przeszłe lata jest stosunkowo nowy dlatego wielu ludzi wie o nim mało lub nie wie nic. Warto zatem zacząć od tego że: hamulce tarczowe działają troche na innej zasadzie jak typowe hamulce v - brake w których chodzi przede wszystkim o to że hamują one o obręcz koła natomiast w tarczówkach jest do rafki zamocowana specjalna tarcza, która umożliwia skuteczne hamowanie. Hamulce tego typu wymagają piast przystosowanych do ich montażu. Można kupić dwa rodzaje hamulców tarczowych – mechaniczne oraz hydrauliczne. W mechanicznych hamulec jest uruchamiany przez stalową linkę, w hydraulicznych przez płyn hamulcowy. Hamulce mechaniczne są coraz rzadziej spotykane i wypierane przez hydrauliczne. Najczęściej są montowane w rowerach z hipermarketu. Hamulce tarczowe dodatkowo zapewniają większą siłę hamowania od hamulców szczękowych, umożliwiają także bardziej precyzyjne jej dozowanie. Są one jednak bardziej skomplikowane i cięższe. Dużą zaletą hamulców tarczowych jest ich niezawodna praca niezależnie od warunków pogodowych i stanu obręczy koła. Konstrukcja i materiał z którego są wykonane tarcze muszą umożliwiać szybkie odprowadzanie ciepła. Wzmocnieniu musi też ulec konstrukcja piasty, do której mocuje się tarcze. Wszystko to powoduje, że hamulce tarczowe są znacznie bardziej kosztowne od szczękowych. Ze względu na cenę nie są one stosowane w rowerach miejskich. Są one jednak używane coraz powszechniej w rowerach górskich. W rowerach górskich przeznaczonych do zjazdu stanowią już obecnie właściwie normę. Plusy: + niezawodne w każdych warunkach (błoto, deszcz itd.) + bardzo dobra modulacja (dostosowanie siły hamowania do aktualnych potrzeb) Minusy: - drogie, albo bardzo drogie - trudne do naprawy w trasie - trudniejsza regulacja niż w V-brake - sporo cięższe od V-Brake
Hamulce tarczowe dzielą się na hydrauliczne (w których specjalny płyn pośredniczy w przekazaniu siły z dźwigni do zacisku) i mechaniczne (do przekazania siły wykorzystano linkę hamulcową). Istnieją także konstrukcje łączące oba te systemy: do przekazania siły wykorzystano linkę, ale same klocki dociskane są płynem hydraulicznym. Dzięki prostszej konstrukcji hamulce mechaniczne są tańsze, jednak mają mniejszą siłę i jest ona trudniejsza do dozowania (słaba modulacja). Są też bardziej wrażliwe na zabrudzenia. Hamulce hydrauliczne pozbawione są tych wad i lepiej sprawdzają się w trudnych warunkach pogodowych, są jednak droższe. Obecnie wszystkie dostępne hydrauliczne hamulce tarczowe działają w systemie otwartym. Oznacza to, że są wyposażone w zbiornik wyrównawczy, w którym gromadzi się rozgrzany płyn hamulcowy zwiększający swoją objętość podczas długotrwałego hamowania. Elementy systemu. Hamulce tarczowe składają się z wielu współpracujących elementów. Przy planowaniu zakupów weź je wszystkie pod uwagę! Są to: - dźwignie hamulcowe wraz z przewodami hydraulicznymi i zaciskami (w przypadku hamulców hydraulicznych), - zaciski (w przypadku hamulców mechanicznych). Wraz z nimi stosuje się dźwignie, linki i pancerze od hamulców szczękowych, - tarcze hamulcowe o różnych średnicach, - piasty umożliwiające zamontowanie tarczy hamulcowej. Średnica tarcz (mm). Większe tarcze zapewniają lepszą siłę hamowania, modulację i chłodzenie systemu. Mniejsze są lżejsze. Do XC i maratonów wystarczające są tarcze o ø160 mm. Do rowerów DH i freeride’owych polecane są tarcze ø180 mm i większe. Przy tak dużych tarczach (szczególnie ø203 mm) siły działające na widelec są olbrzymie i musi on być przystosowany do znoszenia takich obciążeń. Często spotykanym rozwiązaniem jest stosowanie z przodu tarczy o większej średnicy niż średnica tarczy z tyłu. Większość zacisków hamulców i dźwigni wykonana jest z aluminium. Dla zmniejszenia masy producenci stosują także stopy magnezu i włókna węglowe. Informacje na temat materiałów innych niż aluminium.

Szukaj na tym blogu